بسیج

بسیج دانشجویی

تاریخچه:


بسیج دانشجویی تشکلی انقلابی ست که در تاریخ ۲ آذرماه ۱۳۶۷ به فرمان رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی، برای دفاع از اسلام و انقلاب و پاسداری از اصول تغییرناپذیر نه شرقی نه غربی، ترویج اسلام ناب محمدی (ص)، پاسخ به مسائل اعتقادی بسیجیان و جلوگیری از نفوذ ایادی بیگانه، تلاش برای ایجاد حکومت بزرگ جهانی اسلام و ترویج تفکر بسیج در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، تشکیل گردیده است. فرهنگ و تفکر بسیجی برگرفته از مبانی انقلاب اسلامی و اندیشه حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری است که ایمان، تلاش مخلصانه، هوشیاری در شناخت دشمن، محبت و ایثار در برابر دوست، ایستادگی و مقاومت شجاعانه و خستگی ناپذیر در برابر دشمن، حضور آگاهانه در صحنه های مختلف و به میدان آوردن همه توانایی های خود در راه آرمان های نظام اسلامی، عدالت خواهی و پیشگامی، نوآوری، دلیری در عرصه علم و سیاست و دین داری و خدمت، تعبد و ولایت مداری، از شاخص های این فرهنگ غنی است.


امام خمینی (ره): بسیج باید مثل گذشته و با قدرت و اطمینان خاطر به کار خود ادامه دهد. امروز یکی از ضروری ترین تشکل ها، بسیج دانشجو و طلبه است. طلاب علوم دینی و دانشجویان دانشگاه ها باید با تمام توان خود در مراکزشان از انقلاب و اسلام دفاع کنند، فرزندان بسیجی ام در این مراکز، پاسدار اصول تغییرناپذیر نه شرقی و نه غربی باشند. امروز دانشگاه و حوزه از هر محلیف بیشتر به یگانگی و اتحاد احتیاج دارند. فرزندان انقلاب به هیچ وجه نگذارند ایادی آمریکا و شوروی در آن دو محل حساس نفوذ کنند؛ تنها با بسیج است که این مهم انجام می پذیرد.

مدیران فرهنگی بسیج دانشجویی از آن جهت که با جریان‌های اجتماعی فعال در دانشگاه‌ها مواجه هستند، لازم است در حوزه رهبری و هدایت جریان‌ها، قابلیت و توانمندی قابل توجهی داشته باشند. این امر جز با ارتقای سطح دانش فرهنگ در ساختار رهبری مدیران فرهنگی بسیج دانشجویی حاصل نمی‏گردد. در این راستا با استفاده از مدل کوئین و همکاران، وظایف، نقش‏ها و مهارت‏های مدیریتی مدیران فرهنگی بسیج دانشجویی با رویکرد روابط انسانی، مورد مطالعه قرار گرفت. براساس یافته‎های پژوهش؛ مهم‏ترین اجزای دانش فرهنگ رهبری مورد نیاز مدیران فرهنگی بسیج دانشجویی به ترتیب اولویت، برنامه‏ریزی فرهنگی، شناخت فرصت‏ها و تهدیدهای فرهنگی، تغییرات و تحول فرهنگی، نیازسنجی فرهنگی، شناخت سطوح و لایه‏های فرهنگ، آشنایی با حوزه‏ها و عناصر فرهنگ، جریان‏شناسی فرهنگی، ویژگی‏های رهبری، نقش رهبری در ساختن فرهنگ، مفاهیم و تعاریف فرهنگ و ویژگی‏های رهبری تحول‏آفرینی، تعیین گردید.

دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی هر جامعه، معرف و مبین بالاترین سطح تفکر و علم آن جامعه محسوب می‌شوند و اصول جهان‌بینی و نظام اعتقادی و ارزشی جامعه را در خود متجلی می‌سازند و با تربیت متفکران، دانشمندان و مدیران آینده، در جهت‌بخشیدن به حرکت‌های گوناگون فکری، اعتقادی، فرهنگی و سیاسی جامعه مؤثر واقع می‌شوند. جامعه‌ی ایرانی که در انقلاب اسلامی خود با رویکردهای الهی و معنوی، جهان‌بینی و نظام ارزشی اسلام را مبنای شئون گوناگون خود قرار داد، خواهان آن است که دانشگاه‌هایی متناسب با مبانی و ارزش‌های اسلامی خود داشته باشد تا هم بتواند در آن دانشگاه‌ها از مبانی و معیارهای خود، آگاهی و شناخت ژرف‌تری حاصل کند و هم با تربیت متفکران و مدیران بر وفق آن مبانی و معیارها، به ترویج و تعمیم آن‌ها در کل جامعه مبادرت نماید.

بدین منظور، بسیج دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی با هدف تحقق فرامین و رهنمودهای حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، تقویت روحیه‌ی همیاری و مسئولیت‌پذیری، بسط فرهنگ و تفکر بسیجی، ایجاد آمادگی دفاع همه‌جانبه از دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه‌های گوناگون فرهنگی، علمی و دفاعی و با مسئولیت‌های ذیل‌الذکر برای نیل به اهداف مذکور فعالیت می‌کند:

  • جذب، آموزش و سامان‌دهی دانشجویان داوطلب.
  • آشنا ساختن دانشجویان با فرهنگ ایثار و شهادت و معرفی اسوه‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس.
  • همکاری در توسعه تحقیقات و پژوهش‌های فرهنگی، علمی و دفاعی در راستای پیشرفت و سازندگی کشور.
  • حفظ و ارتقای روحیه‌ی استکبارستیزی در دانشجویان.
  •  برگزاری یادواره‌ها، همایش‌ها، جشنواره‌ها و مسابقات مورد نیاز.
  • برگزاری دوره‌ها، اردوها و کلاس‌های فرهنگی، علمی و دفاعی.
  • انتشار جزوات و نشریات بسیج دانشجویی مطابق ضوابط مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستورالعمل‌های ذیربط.
  • همکاری با مسئولان دانشگاه و تشکل‌های دانشگاهی طبق ضوابط و دستورالعمل‌های نیروی مقاومت بسیج.